دوره مجازی


مقدمه

ترویج علوم دین جایگاه و ارزش والایی دارد، که اساسی ترین هدف از تأسیس جامعه المصطفی نیز می باشد، از آنجا که همواره برای بسیاری از مشتاقان تحصیل علوم و معارف دین، شرکت در کلاس درس امکان پذیر نیست، لذا امکانی فراهم گردید تا علاقه مندان به این معارف، بتوانند از کشورهای مختلف بدون نیاز به حضور، و به سهولت به طور غیر حضوری دروس را فرا گیرند، در این خصوص مجتمع آموزش عالی علوم انسانی از سال 1396 با انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک با دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله ضمن بهره مندی از تجارب، نرم افزارها و امکانات آن مجموعه موفق به راه اندازی واحد مجازی خود گردید، و کار خود را با دو رشته حقوق خصوصی و حقوق جزا و جرم شناسی در مقطع ارشد آغاز نمود.


و در همان سال با فراخوان ثبت نام و تبلیغات پذیرشی موفق به جذب طلاب علاقه مند به تحصیل نمود، هم اکنون نیز حدود یک صد نفر مشغول به تحصیل مجازی در این مرکز می باشند.


اهداف

آموزش مجازی نوع نوینی از آموزش در جهان معاصر می باشد که با توجه به توسعه فن آوریهای نوین در جهان معاصر،‌ دانشگاه های معتبر بین المللی نیز چنین آموزش را در سالهای اخیر راه اندازی نموده اند، و هدف از آموزش مجازی بر کسی پوشیده نیست، با توجه به جايگاه رفيع فهم معارف ديني در ميان مسلمانان جهان و نقش کاربردي آن در زندگی مسلمانان، آموزش این معارف علاوه بر برقراری ارتباط مسلمانان سایر کشورها موجب یادگیری آموزه های دین در اقصی نقاط جهان می‌باشد که با توجه به اهداف و چشم‌انداز جامعة المصطفي العالمية(ص) و لزوم بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي آموزشي موجود و نيازهاي منطقه‌اي و بین‌المللی، ناگزیر از اجرای چنین آموزشی می باشیم.

آنچه موفقيت طرح آموزش مجازی را تضمين مي کند ترسيم هدف و انگيزه آموختن و فراگيري به صورت مجازی مي باشد همچنانکه حفظ يک دستاورد از کسب آن مهم‌تر مي باشد.

از آنجا که علم آموزی به صورت مجازی از مهارت‌هاي كاربردي و تطبيقي است، لذا از مهارت‌هاي صعب‌الوصول كه نياز به كار تدريجي، تمرين و تكرار پيوسته دارد، شمرده مي‌شود؛ با توجه به اينکه اساسي‌ترين دغدغه همه علم‌آموزان اين است که با فرض سپري کردن موفق دوره آموزشي ثمره و زمينه به کارگيري آن کجا خواهد بود، بنابراين در صورت نبود زمينه بکارگيري آموزشهای مجازی که همان هدف و انگيزه فراگيري است آموزش آن بي‌ثمر خواهد بود. بنابراين برنامه ارائه شده در جهت نيل به اهداف زير مي‌باشد:


  • توسعه مرزهای دانش میان همه انسانها با شعار تحصیل برای همه در هر مکان و هر زمان.
  • احیاء معارف اهل بیت و توسعه علوم اسلامی میان علاقه مندان از سراسر گیتی
  • تقویت بنیه علمی طلاب از راه ارائه محتوای دینی به صورت غیر حضوری با هدف فهم بهتر معارف دین.
  • تقویت و تثبیت و توسعه آنچه طلاب می آموزند به واسطه بکارگیری فراوان آن با استفاده از ابزار جدید همچون موبایل، تبلت، لبتاب و سایر ابزار نوین.
  • تربیت مبلغان و اندیشمندان توانمند جهت تبلیغ مکتب اهل بیت (علیهم السلام)
  • تربیت نویسندگان توانا جهت تألیف کتابهای دینی مذهبی مورد نیاز
  • شتاب بخشيدن به حرکت علمی با تشکيل گروه‌های علمی مجازی و امکان استفاده از منابع رشته‌هاي مختلف علوم انساني که به قلم نخبگان جهان به رشته‌ي تحرير درآمده.
  • ها تشکیل گروه‌های پژوهشی، تحقیقاتی برای جوابگویی به پرسش‌ها و شبهات.
  • راه اندازی و مدیریت مجلات، سایت های اینترنتی و شبکه های ماهواره‌ای که بتوانند اسلام راستین و مذهب اهل بیت علیهم‌السلام را به دنیا بشناسانند.
  • تربیت اساتید جهت تدریس در مراکز حوزوی و آموزشی.
سیاست ها

جهت نیل به اهداف مذکور لازم است تعامل سازنده ای با دانشگاه مجازی المصطفی، برقرار و مجوزهای لازم نیز از ستاد اخذ گردد، بدین منظور موارد زیر باید مد نظر قرار گیرد

  • استفاده از ظرفیت علمی و تجربه مدیران محترم گروه های علمی مجموعه
  • نشست مشترک با اساتید با تجربه و توانمند جهت تعیین اولویت توسعه رشته ای
  • تعامل سازنده با ستاد جهت اخذ مجوزها و راهکارهای اجرا
  • تعامل با دانشگاه مجازی جهت بهره مندی هرچه بهتر از زیرساختها و امکانات آن مجموعه
  • اولویت بندی در توسعه بخش مجازی مطابق با سیاستها و اهداف جامعه المصطفی و نیاز مخاطبان

آموزش مجازی

پيشينه

بخش مجازی جامعه المصطفی صلی الله علیه و آله به عنوان اولين بخش آموزش مجازی مرکز جهاني علوم اسلامي آن روز، در سال 1382 فعاليت خويش را آغاز نموده و تاکنون 2 مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را برای حدود15 هزار طلبه از مليت‌هاي مختلف برگزار کرده است.

مشخصات دوره

تحصیل در بخش مجازی به دو صورت دوره های بلند مدت و کوتاه مدت تعریف شده است،‌که در دوره های بلند مدت بعد از اتمام تحصیل مدرک تحصیلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد غیر حضوری به فراگیران داده می شود و برای فراگیران دوره های کوتاه مدت نیز گواهی اتمام دوره صادر می گردد، دوره های بلند مدت شامل رشته های مختلف در مقاطع کارشناسی و ارشد می باشد که قبل از فراخوان می بایست مجوزهای لازم از وزارت علوم اخذ گردد،‌ و دوره های کوتاه مدت نیز به صورت دوره های کارورزی،‌ کاربردی،‌ آموزشی، تربیتی،‌ و یا سایر دوره ها می باشد،‌همچنین از طریق واحد مجازی می توان وبینارها و جلساتی را با حضور اندیشمندان از سراسر عالم بدون نیاز به حضور فیزیکی فراهم نمود.

جلسه توجيهي

در ابتداي هر دوره، جلسه توجيهي با رويکرد بيان ضرورت و اهداف و مسائل ضروري اعم از شيوه و آئين‌نامه آموزشي ـ اداري و مسائل مربوط به نحوه اجراي دوره و چگونگي روند آموزشی با توضیحات مسئول بخش به صورت آنلاین برگزار مي‌گردد.

برنامه آموزشي

زبان‌آموز در بدو ورود و قبل از جلسه توجیهی نسبت به رشته یا دوره ثبت نامی، تعداد واحدها، نحوه برگزاری کلاسها،‌تعداد کلاسهای آنلاین و آفلاین توجیه می شوند،‌و ملزم به شرکت در کلاسهای آنلاین می گردند، و در پایان در صورت موفقیت در امتحانات به ایشان مدرک تحصیل در آن دوره اعطا می گردد.

مشخصات اجمالي آموزش مجازی رشته حقوق جزا و جرم شناسی


شرایط پذیرش در دوره های مجازی


شرایط عمومی:
  • نداشتن منع قانونی برای تحصیل در المصطفی صلی الله علیه و آله و سلم؛
  • تسلط بر مهارت های کاربری رایانه شامل: ویندوز، واژه پرداز ورد، اینترنت، تایپ در حد عمومی ICDL))
شرایط اختصاصی دوره کاردانی و کارشناسی:
  • داشتن مدرک اتمام دوره پیش دانشگاهی یا مدارک معادل آن در کشورهای مختلف، که مورد تایید آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران باشد؛
  • تبصره: ثبت نام اتباع غیرایرانی که دوره ی متوسطه را در ایران گذرانده اند(در مقاطع کاردانی و کارشناسی) ، با مدرک دیپلم متوسطه بلامانع است.
شرایط اختصاصی دوره کارشناسی ارشد:
  • داشتن مدرک کارشناسی معتبر و مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران؛
  • موفقیت در اتمام مقطع تحصیلی پیشین با حداقل معدل 12 در مقطع کارشناسی برای متقاضیان غیر ایرانی و معدل 14 برای متقاضیان ایرانی؛
  • تبصره 1: برای افرادی که پس از اتمام تحصیل هنوز مدرک رسمی اخذ نکرده اند گواهی کتبی از محل تحصیل الزامی است.
  • تبصره 2: برخی از رشته ها دارای شرایط خاص می باشد که در ذیل معرفی رشته تحصیلی درج شده است.
  • موفقیت در نیم سال اول تحصیلی(دوره دانش پذیری) با معدل حداقل 14.